keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Tämän harjoituskauden pääteema

Tämän harjoituskauden päätema on ehdottomasti ollut panostus lihaskuntoon ja kehon hallintaan. Olen saanut tämän harjoituskauden aikana työtä tekemällä selkeitä tuloksia. Toivottavasti tulokset näkyvät kesällä myös vauhtina. 

Tämän kauden aikana olen saanut ymmärryksen että lihaskunto on paljon muutakin kuin lihasten voimaa ja kestävyyttä. 

Voiman hankinnassa on irtopainoilla harjoittelu tuonut selkeää tason nostoa perusvoimaan. Kaikissa irtopainoliikkeissä painot ovat nousseet syksystä kymmeniä prosentteja. Syksyllä kävin BodyPumpissa kerran viikossa kestovoimaa hankkimassa. Vuoden vaihteessa jätin tietoisesti Pumpissa käynnin. 

Alkuvuonna lihaskuntoharjoittelu on keskittyi Kuntosaluksen ohjattuihin core- ja kuntopiiri-tunteihin. Nyt keväällä olen taas palannut irtopainojen äärelle core- ja kuntopiiritunteja unohtamatta.

Aiemmin tein kuntopiirejä kotona samoja liikkeitä kuin 90-luvulla. Höh, ajan haaskausta näin jälkikäteen sanottuna. Olen löytänyt ohjatut kuntopiirit! Joku voisi sanoa että tylsää, minä sanon että monipuolista ja hauskaa! Varsinkin Jonnan tunnit ovat todella monipuolisia, jopa haastavia. Yhdellä liikkeellä harjoitetaan yleensä kahta asiaa! Hauiskääntö tasapainolaudalla onkin keskivartaloa kehittävä liike.

Ehkä kuitenkin kaikkein olellisempana asiana lihaskunnon ja kehon hallinnan kehittymisen kannalta olen havainnut uusien lihasten aktivoitumisen käyttöön.

Testaaja-Terolta Suomen urheilufysiosta saadut ohjeet ovat tuoneet todella nopeasti selkeästi havaittavia tuloksia. Pääteema ohjeiden / liikkeiden tavoitteena oli saada pakara mukaan pyöräilyyn ja juoksuun sekä aktivoida vinot vatsalihakset töihin. Lisäksi lonkan koukistajan vahvistaminen kuului tavoitteeseen. Näitä kehon puutteita en olisi itse "keksinyt".

Tuloksena on ollut mm. seuraavia havaintoja:
1. Kävelyssä kehon asento on suoristunut ja lantio on oiennut oikeampaan asentoon. Askel menee suoraan eteenpäin - sinnehän sen pitääkin mennä.
2. Juoksussa pakara tekee nyt töitä ja lihakset tekevät työtä koko työnnön loppuun saakka. Tuntuu että olen oppinut juoksemaan. Uusi askel on rullaavampi ja ponnistavan jalan työntö tapahtuu pakaralla loppuun saakka. Aiemmin olin puhdas "reisijuoksija".
3. Pyöräilyssä ylävartalon heiluminen on loppunut (lähes kokonaan) ja putkelta ajaessa lantio pysyy paremmin paikoillaan. Ylävartalon heilunnasta sainkin viime kesänä kuulla Tompalta - tuskin tänä vuonna.

Mielestäni nämä ovat hyviä tuloksia neljässä viikossa. Testi oli suunnattu pyöräilyä varten, mutta hyötyjä tulee siis muihinkin lajeihin, jopa arki-elämään. Olen todella innostunut näistä tuloksista ja odotan mielenkiinnolla uusia progressiivisia kehonhallinnan liikkeitä!

Kehittyminen innostaa edelleen panostamaan lihaskuntoon. Kiskauden ollessa jo kohtalaisen lähellä lihaskuntoharjoittelun osuus kokonaisharjoittelusta tulee kuitenkin vähenemään, mutta ei poistumaan.

--- Jukka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti