keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Mikä triathlonissa koukuttaa?

Otsikon kysymyksen olen kuullut viimeisen puolen vuoden aikana monta kertaa. Tätä kysymystä olen myös itsekseni pohtinut aika ajoin. Olen antanut myös ihmisille hieman erilaisia vastauksia. Vastaus on ollut useimmiten tämän tyyppinen ”teknisesti uinti on vaikea ja haluan oppia sen, samoin haluan oppia paremmaksi pyöräilijäksi”. Höh, ihan väärä vastaus näin jälkeenpäin! Pyydän anteeksi että olen vastannut teille kaikille kyselijöille väärin. Lajitekniset jutut ovat toki kivoja ja haastavia. Tekniikan parantumisen näkee pian vauhdin lisääntymisenä. Mutta tämä ei ole minulle se koukuttavin asia tässä lajissa. 

Koukuttavuus tähän lajiin tulee ihan muualta. Olen koko ikäni tykännyt liikkumisesta, kilpailemisesta ja itseni haastamisesta parempiin suorituksiin. Olen aina myös ollut kovin tuloshakuinen. Suunnistuksessa haasteet olivat pitkälti suorituksen hallinnan, eli suunnistustaidon ja fyysisen kunnon yhdistämisestä. Suunnistuksessa pään pitää olla terävä ja keskittyminen suoritukseen täydellistä kovassakin rasituksessa. Olen edelleen sitä mieltä että suunnistus on tosi kivaa, hienoa ja ansaitsee oman kunnioituksensa yhtenä kestävyyslajien aateleista.
Niin, mutta mikä tässä triathlonissa on se koukuttava juttu?

Yhden vuoden lajikokemuksen painolla voin sanoa jo aika paljon. Kävin kolmessa kisassa, tutustuin moniin uusiin ihmisiin, tutustuin tähän innostavaan ja kasvavaan, ehkä jopa hieman trendikkääseen lajiin. Viimeisen vuoden aikana olen lukenut paljon lajitietoa, olen opiskellut harjoitusmenetelmistä ja huomannut itse kehittyväni kaikilla tämän lajin osa-alueilla.
Mutta se koukuttavin juttu tulee tässä. Triathlonissa voi oikeasti haastaa itsenä kestävyyden äärirajoille yhden kisasuorituksen aikana. Ajatustasolla kiinnostavimmat kisat ovat mielestäni kaikkein pisimmät kisat. Pystyisinkö itse pääsemään alle 10 tunnin täysmatkalla? Pystyisinkö silloin juoksemaan maratoonin alle 3 h 15 min?

Kun katselen joidenkin puolimatkojen tai täydenmatkojen kisojen oman ikäluokan tuloksia, niin ihmettelen ”miten kärkipään ajat ovat mahdollista”! Koska olen tulosorientoitunut tyyppi, haluan saada parempia suorituksia aikaiseksi. Haluan olla tässä lajissa kestävä, kaikki lajit hyvin osaava ja urheilusta nauttiva sekä riittävän kovaa liikkuva ”veteraani”. Tässä lajissa pääsee tosissaan mittaamaan fyysisen ja henkisen suorituskyvyn äärirajoja. Tässä on triathlonin koukuttavin asia – mun mielestä!





Posti toi tänään taas uuden urheilulelun. Tällä kertaa etusnorkkelin uinnin teknikkaharjoitteluun.















Tämän päivän treenit:
  • Aamulla 60 min uinnin tekniikkaa
  • Illalla BodyPump-kestovoimaharjoitus 55 min

--- Jukka
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti